Wojska Inżynieryjne w usuwaniu skutków powodzi

Po ogłoszeniu stanu klęski żywiołowej 16 września 2024 roku na terenie województw opolskiego, dolnośląskiego oraz śląskiego w rejon największych zniszczeń skierowano grupę rekonesansową z 2. Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego (2pinż). Zadaniem grupy było rozpoznanie, zniszczonych falą powodziową, mostowych obiektów inżynierskich oraz ustalenie miejsc, w których przywrócenie przejezdności dróg było priorytetem. Jednym z takich miejsc okazał się zniszczony most w Głuchołazach na drodze krajowej numer 40, który był ważnym połączeniem komunikacyjnym dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Była to jedyna przeprawa mostowa w miejscowości Głuchołazy umożliwiająca ruch ciężkich pojazdów prowadzący od granicy państwa z Republiką Czeską do Pyskowic. Przeprawa została zerwana w wyniku klęski żywiołowej, która dotknęła te tereny w dniu 15 września 2024 roku. „Rzeczywista skala zniszczeń spowodowanych powodzią była porażająca. Największe szkody zidentyfikowano w infrastrukturze m. in. w urządzeniach hydrotechnicznych, obiektach drogowych i mostowych”, budynkach użyteczności publicznej, szkołach, bibliotekach, sklepach. Na ulicach zalanych miejscowości zalegały nieczystości popowodziowe. Jednym z pierwszych, i ciągle istotnych, elementów działalności Wojsk Inżynieryjnych na zalanych terenach było działanie Zespołów Drogowych. Ich zadanie polegało na usuwaniu popowodziowych zanieczyszczeń, wywożeniu zalanego mienia oraz przywracaniu przejezdności dróg.

Część mieszkańców miasta Głuchołazy, w wyniku zniszczenia mostów oraz rurociągu, została pozbawiona podstawowych mediów, w tym wody oraz możliwości wywozu zanieczyszczeń. Od 20 września żołnierze z 1 Pułku Saperów, dowodzeni przez ppłk Marcina Idzieka, wykonywali drogi dojazdowe w miejscu zniszczonego rurociągu przy ul. Andersa. Następnie rozstawili most towarzyszący BLG-67, udostępniony z Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych. Przeprawa ta od 27 września umożliwiła przejazd ciężkiego sprzętu, a tym samym możliwość uprzątania odciętej po powodzi części miasta. Prace wykonywane przez 1 Pułk Saperów umożliwiły również odtworzenie rurociągu dostarczającego wodę dla mieszkańców części Głuchołaz.

Procedura wydzielenia sił i środków SZ RP do wsparcia administracji publicznej w sytuacji kryzysowej rozpoczyna się, gdy władze lokalne zgłoszą do właściwego Wojewody potrzebę budowy mostu tymczasowego przez Wojska Inżynieryjne.

Po wszelkich uzgodnieniach i uzyskaniu zgody w sprawie budowy w Głuchołazach tymczasowej przeprawy mostowej z konstrukcji składanej. Do realizacji zadania przystąpił pododdział z 2.pinż z Inowrocławia.. Inżynierowie zaplanowali tam budowę dwóch mostów z konstrukcji składanych typu DMS-65 rozpiętości 36 metrów każdy. „Dwie osobne konstrukcje, w układzie ze wzmocnieniem nakładką w środku rozpiętości, umożliwią ruch ciężkich pojazdów w obu kierunkach. Przeprawa umożliwi przejazd pojazdów o masie do 40 ton dla układu obciążeń wyjątkowych” – technicznie wyjaśniła ppor. Beata Szornak – inżynier Sekcji Wykonawstwa i Nadzoru Robót z 2pinż. Montaż konstrukcji przęsłowej, którą udostępniła RARS, rozpoczął się 7 października po wcześniejszym usunięciu zalegających w korycie rzeki zniszczonych obiektów, odpadów popowodziowych i budowie przyczółków przez firmę cywilną. Za wykonanie zadania odpowiadał mjr Mariusz Meirowski – dowódca batalionu drogowo-mostowego z 2pinż, z którego to pododdziału żołnierze montowali konstrukcję. Budowa dwóch nitek mostu tymczasowego odbywała się równolegle. Zespół Budowy Mostów składał się z dwóch drużyn po 10 żołnierzy, które wykonywały swoje zadania pod dowództwem por. Wojciecha Sztandur – dowódcy 1 kompanii mostowej. Już na etapie rekonesansu, uwzględniając trudne warunki lokalizacyjne ustalono, że montaż konstrukcji będzie odbywał się równolegle do przeszkody wodnej. Po jej zmontowaniu na placu montażowym nałożenie przęseł na przyczółki wykonane zostało za pomocą dźwigu o nośności 500 Mg. Czas budowy obiektów inżynierskich wyniósł 3 dni, samo ustawienie konstrukcji na przyczółkach zajęło niespełna godzinę. Ze względu na konieczność budowy najazdów, wymaganą weryfikację przeprawy pod obciążeniem próbnym oraz wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu obiekt umożliwi przejazd pojazdów pod koniec października.

„Na terenach popowodziowych nasi żołnierze pracują niezależnie od dnia tygodnia. Przed nami jeszcze kilkanaście zadań związanych z budową mostów tymczasowych. Naszym celem jest jak najszybsza odbudowa zniszczonej infrastruktury transportowej” – tłumaczy płk Artur Gruszczyk – Dowódca 2. Pułku Inżynieryjnego.

W ramach wsparcia udzielanego przez Wojska Inżynieryjne, działała wyznaczona na wniosek Szefa Zarządu Inżynierii Wojskowej gen. dyw. Marka Wawrzyniaka, grupa ekspercka z Wojskowej Akademii Technicznej (WAT). W ramach swojej działalności specjaliści z WAT m.in. dokonali oceny technicznej i dopuścili do użytkowania w ograniczonym zakresie uszkodzony most św. Wojciecha w Głuchołazach. Było to niezwykle istotne ze względu na możliwość dostarczenia pomocy humanitarnej oraz przejazd samochodów osobowych mieszkańców z miejsc odciętych komunikacyjnie przez powódź. Specjaliści z Akademii również ściśle współpracowali z 2. Pułkiem Inżynieryjnym (Zespołem Budowy Mostów) przy budowie mostu tymczasowego na DK40 w zakresie projektowania i wykonawstwa.

Autorzy: ppor. Beata Szornak (2pinż), kpt. Alicja Ostrowska (WAT), płk Ryszard Chmielewski (WAT)

Poniżej relacja fotograficzna:

Kolumna wojsk inżynieryjnych do rejonu działania w Kotlinie Kłodzkiej.

Usuwanie zalegających w korycie rzeki pozostałości popowodziowych – Głuchołazy

Rozbiórka zalegających w korycie rzeki pozostałości po zniszczonych mostach – wycinanie drewnianego pokładu oraz demontaż zbrojenia mostu stałego – Głuchołazy
Demontaż pokładu drewnianego zniszczonego mostu – Głuchołazy
Montaż konstrukcji przęsłowej na placu montażowym – Głuchołazy
Montaż konstrukcji przęsłowej na placu montażowym – Głuchołazy
Transport poziomy mostów DMS-65 na przyczółki za pomocą dźwigu 500 Mg – Głuchołazy
Transport poziomy mostów DMS-65 na przyczółki za pomocą dźwigu 500 Mg – Głuchołazy